תנאי קבלה לחוג:
יוכלו להגיש את מועמדותם, בוגרי תואר ראשון במקצועות רלבנטיים, כגון ארכיאולוגיה, לימודי שימור, גיאוגרפיה, לימודי ארץ ישראל, היסטוריה כללית, לימודי המזרח התיכון, אדריכלות, תולדות האמנות, אקולוגיה, וכל תחום אחר שיש לו זיקה למורשת התרבות, שיעמדו בדרישות הקבלה הבאות:
א. תואר ראשון ממוסד מוכר בארץ או בחו״ל במקצועות הרלבנטיים שלעיל.
ב. ציון סופי של 80 לפחות בלימודי התואר הראשון.
ג. ראיון אישי.
ד. ניסיון בפרויקטים במורשת התרבות יהווה יתרון.
ה. חלק מהסטודנטים יידרשו לשיעורי השלמה שיותאמו באופן פרטני לפי הרקע של כל מועמד. שיעורי ההשלמה יילמדו לפני או במהלך השנה הראשונה לתואר.
מבנה הלימודים:
התוכנית לתואר שני מחייבת לימודים בהיקף של 36 שש"ס, הנפרשים על פני יום לימודים מרוכז במשך ארבעה סמסטרים (שנתיים). מבנה הלימודים כולל קורסי מבוא, קורסי התמחות, סמינרים וקורסי בחירה. בנוסף, כוללים הלימודים השתתפות בקורסים מעשיים בשדה המתקיימים במתכונת מרוכזת בחודשי הקיץ או במהלך הסמסטר. השלמת התואר מותנית בהתמחות מעשית (סטאז׳) במגמת שימור (500 שעות) או במגמת ניהול* (160 שעות).
החפירה הלימודית בעתלית:
במהלך שנת הלימודים תשפ"ג השתתפו תלמידי החוג בחפירה מדעית בחוף עתלית במהלכה התנסו בשיטות חפירה ותיעוד ארכיאולוגיות, תוך התמקדות בתכנים שימוריים ובשאלות של פיתוח אתרי מורשת והקשר לקהילה.
* המגמה לניהול משאבי מורשת (בהקמה):
המגמה לניהול משאבי מורשת נועדה להקנות לתלמידים תפיסת עולם רחבה במורשת התרבות, ידע ומיומנויות הקשורים בניהול המשפטי, הכלכלי, האוצרותי, החינוכי והטכנולוגי, ותשתית לפיתוח קשרים עם הקהילה והנחלת המורשת בחברה הישראלית. מדובר בתוכנית ייחודית הקיימת בארץ, אך ורק באוניברסיטת חיפה.
* אפשרויות תעסוקה לבוגרי המגמה לניהול משאבי מורשת:
מורשת התרבות עוסקת במחקר אינטר-דיסציפלינארי אודות היחסים שבין החברה לבין עברה, והיא מהווה סוגיית מפתח המעצבת את דרכי המחקר הארכיאולוגי, את האתיקה של חקר העבר, את פוליטיקת הזהויות של קהילות מקומיות ולאומיות, את הגלובליזציה של הסחר בעתיקות ואת עתיד המוזיאונים והאתרים הארכיאולוגיים.
מושאיה של דיסציפלינה זו הינם רחבים ביותר וכוללים מורשת מוחשית כגון אתרים, נופים ועצמים, ומורשת מופשטת כגון מנהגים, מסורות בעל-פה ואומנויות הבמה. המשותף לכל אלה הוא הגדרתם על ידי החברה כראויים לשימור ולהצגה בפני קהלים מעוניינים.
ההגנה על נכסי מורשת התרבות הפכה בעשורים האחרונים לנושא בעל חשיבות עליונה בסדר היום העולמי, וזאת במיוחד לנוכח סכנה הולכת וגוברת הנשקפת להם בשל השפעתם של שינויי אקלים, גידול דמוגרפי, לחצי פיתוח מואצים, ותמורות בסדר החברתי וביחסי הכוחות הגלובליים.
לנוכח עניין גובר זה נוצר ביקוש עולמי לאנשי מקצוע בעלי השכלה אינטר-דיסציפלינארית המתמחים בניהול מורשת התרבות (heritage management) לצורך פיתוח והחלה של מדיניות הגנה על נכסי תרבות ארכיאולוגיים ושימור אתרים, ניהול אוספים ומחסנים, ניהול אתרים קיימים ופיקוח עליהם, ארגון המידע הרב הנאסף בחפירות בשלל מדיות – מכלי חרס ועד עצמות בע"ח ודנ"א עתיק – ושימור המידע לדורות כדי להפכו למשאב חברתי רלוונטי בקהילה. בנוסף, קיים בארץ פער משמעותי בין ההכשרה הארכיאולוגית בחוגים לארכיאולוגיה, המאפשרת מחקר בשדה ובמעבדה, לבין הצרכים הגדלים להכשרת ארכיאולוגים הבקיאים בניהול משאבי מורשת התרבות החומרית.
* סטאז' לתלמידי המגמה לניהול משאבי מורשת:
ההתנסות המעשית תעשה בהנחיית אוצר, מנהל, ארכיאולוג או איש מקצוע אחר בתחום מורשת התרבות החומרית ובמקביל ללימודים העיוניים. מתכונת זו תאפשר ללוות, לתמוך, לעבד ולדון בתהליך הלמידה בשדה גם במסגרת קבוצתית באוניברסיטה.
התלמיד יתנסה בזיהוי ובטיפול (תחת הדרכה ובאופן עצמאי) באתגרים העולים בפרויקטים העוסקים במורשת התרבות החומרית ובדרכי הפעולה העצמאיות והמערכתיות העומדות בפניו. זאת תוך הסתמכות על עשייה מבוססת מחקר, שימוש בידע שרכש בלימודים העיוניים, הפעלת שיקול דעת וחשיבה מקורית. התלמיד ירכוש ניסיון בניהול פרויקט קטן במורשת התרבות החומרית תוך שילוב מיומנויות מהתחומים השונים הנלמדים בתוכנית. הפרויקט יכול שיהיה באוסף מוזיאלי או פרטי, ברשות העתיקות, ברשות הטבע והגנים, ברשויות מקומיות, בפרויקטים ציבוריים או פרטיים.
הצלחה בהתנסות תהיה כפופה להערכת המדריך ולחתימתו. כל התנסות תלווה ביומן התמחות המתעד את כל הפעילויות שהתלמיד ביצע על פי המפרט. עמידה בהצלחה בהתנסויות לרבות נוכחות ומטלות יהוו תנאי לסיום התואר בהצלחה.
* המגמה לניהול משאבי מורשת טרם קיבלה את האישורים הסופיים הנדרשים, הנושא בטיפול מול הרשויות הרלבנטיות